وجه جذاب دکتر فاطمی در «عشق شمعدانی ها»
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۰۳۷۰۵
تهران - ایرنا - مستند «عشق شمعدانیها» ساخته میلاد محمدی با نگاهی به زندگی دکتر فاطمی طی نشستی نقد و بررسی شد و حاضران به وجه جذاب زندگی آن بزرگمرد که در فیلم آمده بود اشاره کردند.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ابتدای جلسه نقد و بررسی مستند «عشق شمعدانیها» میلاد محمدی در پاسخ به ناصر صفاریان، مسئول جلسههای نمایش فیلم و مجری برنامه دربارهی نحوهی شکلگیری ایدهی این فیلم بر اساس زندگی دکتر حسین فاطمی گفت: یکی از علایق من تحقیق دربارهی سالهای آغازین قرن حاضر و حوادث متعددی است که در این برهه از تاریخ به وقوع پیوسته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدی که پیش از این مستندهای «روز کودتا» را با موضوع کودتای بیست و هشت مرداد و «نخست وزیر پنج روزه» را دربارهی قیام سی تیر ساخته، ادامه داد: در جریان تحقیق برای ساخت این فیلمها اسم دکتر فاطمی بیش از سایر اسمها برایم برجسته شد و مرا به خود جذب کرد؛ اما جرقهی اصلی ساخت این فیلم با دقت کردن به صدای فردی به نام میراشرافی آغاز شد که در جریان کودتای بیست و هشت مرداد، پشت میکروفن رادیو قرار گرفته و از تکه تکه کردن دکتر فاطمی خبر داده بود. دروغ بودن این خبر آنهم در شرایطی که کودتا پیروز شده بود من را متوجه اهمیت دکتر فاطمی و حساسیت رژیم نسبت به او کرد. شخصیتی که در نهایت به سوژهی اصلی «عشق شمعدانیها» تبدیل شد.
در ادامه، منتقد مهمان جلسه با اشاره به دههی1330 به عنوان یکی از مهمترین مقاطع در تاریخ معاصر ایران گفت: در این دهه یکی از شاخصترین چهرهها حسین فاطمی است که شاید بتوان او را یکی از مهمترین شخصیتهای کل تاریخ ایران دانست.
فکریارشاد گفت: به طور حتم فیلم ساختن دربارهی شخصیتی با این ویژگیها که زندگیاش فراز و نشیب فراوانی هم داشته کار بسیار دشواری است. خصوصاً به این خاطر که در کشور ما آرشیو کردن عکسها، تصاویر و موارد مشابه با ضعفهای بسیاری روبهرو است و همین نکته، دشواریهای ساخت فیلم دربارهی موضوعهای تاریخی را دو چندان کرده است.
وی در ادامهی صحبتهای خود «عشق شمعدانیها» را یک مستند زندگینامهای توصیف کرد و افزود: در این فیلم، تنها به برشی از زندگی دکتر فاطمی پرداخته شده؛ در چنین شرایطی فیلمساز با مصالح و منابع محدودی که در اختیار داشته به این نتیجه رسیده که بهتر است به بخش مستند فیلم، کمی درام و در حقیقت کمی هم جذابیتهای فرامتنی و فرامستند اضافه کند. اشاره به شمعدانیها و انتخاب نام شاعرانهی فیلم بر این اساس هم ریشه در همین نکته دارد.
فکریارشاد گفت: شمعدانیها در فیلم به عنوان عنصر مکگافین انتخاب شده تا شخصیتی که همواره در کتابهای تاریخی و برخی تصویرهای آرشیوی دیده شده وجه انسانی پررنگتری داشته باشد، اما باید اشاره کرد که چنین عنصری با وجود این که ایدهی خوب، جذاب و شاعرانهای به حساب میآید، در فیلم جواب نداده و تاثیر چندانی بر وجه دراماتیک فیلم نداشته است.
وی با اشاره به جذاب نبودن بمباران اطلاعاتی برای مخاطب عام گفت: دلیل این اتفاق، منابع مکتوب و تصویری محدودی است که وجود دارد.
فکریارشاد گفت: بخش عمدهای از مخاطبان این فیلم اطلاعاتی از آن دوران داشته و دارند، اما احتمالاً برخی دیگر با بخشهایی روبهرو میشوند که شاید بتوان گفت تا پیش از این اطلاعی از آن نداشتهاند.
وی افزود: مستند «عشق شمعدانیها» فیلمی دربارهی یک شخصیت واقعی در تاریخ معاصر کشور ماست و اگر فیلم به واقعیتهای تاریخی نپرداخته بود شاید بتوان گفت ساخت مستندی در اینباره هم موضوعیت پیدا نمیکرد.
محمدی در پاسخ به این نکته گفت: شاید باید راه دیگری پیدا میکردم. زمانی که این فیلم را میساختم اصلاً نمیخواستم مستند تاریخی بسازم و همیشه هم از این موضوع فرار میکردم، اما متاسفانه امکان انجام چنین کاری فراهم نشد.
محمدی مشکلات و محدودیتهای فنی را عامل این نکته دانست و افزود: قوام نیافتن این ایده باعث شد برخلاف آنچه در ذهن داشتم از آرشیو و منابع تصویری محدود استفاده کنم. در حالی که هدف اصلیام گریز از ارائهی اطلاعات تاریخی بود.
وی گفت: تصویرهای آرشیوی موجود از آن دوران بسیار محدودند و به همین خاطر بارها در فیلمهای مختلف استفاده شدهاند، اما خوشبختانه در بین عکسهای استفاده شده تصویرهایی وجود دارد که من خودم تا پیش از ساخت این مستند آنها را ندیده بودم. تعدادی از آنها از روی برخی کتابهای نایاب اسکن شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
محمدی همچنین گفت: در این فیلم فقط میخواستم به وجه جذاب زندگی و شخصیت یک آدم مهم و قدرتمند بپردازم. آدمی که وزیر امور خارجه بوده اما یادداشتهای شخصیاش را روی پاکتهای سیگار و سرمقالههای تند و آتشین خود را در رختخواب مینوشته است!
در ادامهی برنامه، منتقد مهمان جلسه، گفتار متن فیلم را جدا از بدنهی آن دانست و افزود: اگر این عناصر از مستند حذف میشد، اطلاعات خود فیلم لطمه نمیخورد و این در حالی است که متاسفانه گفتار متن و لحن اجرای آن به فیلم ضربه زده است.
فکریارشاد گفت: «متاسفانه گویندهی گفتار متن، اجرا و لحن بیان مناسبی برای انجام این کار نداشته است. همهی ما نویسندههای بزرگی را میشناسیم که سخنوران خوبی نبودهاند اما نکته اینجاست که بخشهایی از گفتار متن فیلم به ورطهی احساساتگرایی سطحی افتاده و این نشان میدهد که گفتار متن فیلم متاسفانه از توازن مناسبی هم برخوردار نیست. به عنوان مثال بخشهایی از گفتار متن فیلم، شامل گزارش وقایع تاریخی است و در ادامه به بخشهایی پیوند میخورد که سعی میکند احساسات بیننده را تحریک کند.»
محمدی ضمن پذیرش این نکته گفت: «قبول دارم که فیلم یکدست نیست و بخشهای تاریخی و احساسی آن همخوانی مطلوبی ندارند.»
وی همچنین در پاسخ به نحوهی اجرای گفتار متن فیلم گفت: «میخواستم کلیشهی مستندهای تاریخی را بشکنم و به جای صداهایی که اغلب در اینگونه مستندها شنیده میشود، از یک صدای ناشناخته استفاده کنم.»
محمدی در ادامهی جلسه و در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان دربارهی واکنشها نسبت به گفتار متن فیلم خود گفت: «واکنش برخی از کسانی که در جشنوارهی سینماحقیقت سال گذشته فیلم را دیده بودند نسبت به این موضوع منفی بود اما واقعیت این است که برای انجام این کار دنبال صدایی بودم که تکراری نباشد. جالب اینجاست که امید بلاغتی (گویندهی گفتار متن فیلم) هم اعتقاد نداشت که مناسب انجام چنین کاری است، اما وقتی جایزهی بهترین گفتار متن به فیلم اهدا شد به شوخی به او گفتم اگر تو متن را نخوانده بودی این جایزه هم به فیلم تعلق نمیگرفت!»
بخش پایانی این جلسهی نقد و بررسی به جمعبندی صحبتهای منتقد مهمان و همچنین سازندهی فیلم اختصاص داشت. در این بخش مازیار فکریارشاد با اشاره به همهجانبه نبودن نگاه فیلم به موضوع انتخابی خود گفت: «باید اشاره کرد در چنین شرایطی بخشهایی از فیلم به ورطهی نیتخوانی در مورد پهلوی اول و دوم و حتی دکتر مصدق افتاده است. این نیتخوانیها در قالب نوعی داستانپردازی ارائه و باعث شده «عشق شمعدانیها» از ورطهی مستند بودن فاصله بگیرد.»
وی با اشاره به تاثیر عناصر داستانی در قالب سینمای مستند گفت: «در این فیلم وجه داستانی به قدری پررنگ شده که باید گفت تعریف آن در قالب مستند کمی دشوار جلوه میکند. شاید بهتر بود فیلمساز به جای ساخت یک مستند زندگینامهای دربارهی این شخصیت تاریخی یک فیلم داستانی در اینباره میساخت.
میلاد محمدی نیز با اشاره به انتقادهای مطرح شده به فیلم خود گفت: قصد دفاع ندارم و میپذیرم که «عشق شمعدانیها» یکدست نیست.
وی همچنین در پاسخ به تماشاگرانی که فیلم او را یکجانبهنگر توصیف کرده بودند گفت: «اجازه دهید بیطرف نباشم و فیلم خودم را بسازم. نکته اینجاست که وقتی این فیلم را میساختم نمیخواستم ادای بیطرفی درآورم و این نکته را هم پنهان نکردم.
محمدی گفت: کاری که من انجام دادم این بود که کنار دکتر فاطمی ایستادم و داستان زندگی او را تعریف کردم. در حقیقت هیچ فیلمسازی بدون موضع فیلم نمیسازد و من هم از این نکته مستثنی نیستم.
فراهنگ**9246** 1418
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۰۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ستاره پرسپولیس مقابل تیم سابق اما با لباس شخصی
به گزارش "ورزش سه"، یکی از جذابترین خریدهای این فصل پرسپولیس یاسین سلمانی بود اما یک بدشانسی بزرگ برای این بازیکن جوان و باشگاه جدیدش باعث شد او تمام فصل را از دست بدهد.
سلمانی که در سپاهان چهره شده بود، در تابستان پرسپولیسی شد اما به علت مصدومیت رباط صلیبیاش نتوانست با پیراهن سرخ مقابل سپاهانیها بازی کند.
او که آخرین مراحل مصدومیتش را سپری میکند در این هفته به استادیوم آزادی رفت و شاهد تقابل پرسپولیس و سپاهان بود. حضور یاسین برای فصل بعد میتواند اسکواد پرسپولیس را جذابتر کند.